CNA cere CE să ancheteze TikTok privind campania electorală a lui Călin Georgescu
Vicepreședintele CNA a precizat că rețeaua chineză TikTok a ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice prin utilizarea inadecvată a platformei.
Articol editat de cristina.rusu, 28 noiembrie 2024, 13:48
Valentin Jucan, vicepreşedintele Consiliului Naţional al Audiovizualului, a precizat că acțiunile rețelei chineze de socializare au ridicat suspiciuni de manipulare a opiniei publice printr-o utilizare inadecvată a platformei.
Mai multe aflăm de la vicepreședintele CNA.
Anca Bota: Să clarificăm lucrurile: CNA are jurisdicţie în ce priveşte campania electorală din online?
Valentin Jucan: Aproximativ de un an şi jumătate avem prerogative în online, dar în online-ul similar cu ceea ce vedem pe TV. Deci nu pe reţele de socializare în sensul textului scris.
Atunci când vine vorba despre un alt tip de conţinut care poate fi considerat ilegal – cum ar fi de exemplu nişte clipuri cu pornografie infantilă -, aici deja avem prerogative.
Ceea ce noi am demarat în sensul sesizării Comisiei Europene este o procedură juridică prevăzută în interiorul unui regulament european, Directiva pentru Servicii Audiovizuale. Iar această procedură prevede faptul că în momentul în care un stat membru al Uniunii Europene constată că pe teritoriul său a fost încălcată legea (în cazul nostru legea electorală), poate să sesizeze mai departe Comisia Europeană şi să solicite o investigare asupra platformei.
Bineînţeles că acest lucru noi l-am făcut având şi date care provin din zona Autorităţii Electorale Permanente; şi dânşii vor putea, în continuarea a ceea ce noi am făcut, să ofere Comisiei Europene date relevante specifice autorităţii lor mult mai detaliate.
Cert este că pe platforma TikTok s-a observat în ultimele săptămâni o creştere nenaturală a prezenţei unui candidat. Şi asta în condiţiile în care, spre deosebire de platforma Facebook, unde tu poţi să plăteşti pentru a obţine vizualizări, pe TikTok este interzis acest lucru.
TikTok, prin propriile reguli, nu poate să accepte propagandă politică plătită. Şi atunci în momentul în care ai doi candidaţi care sunt ca discurs în aceeaşi zonă şi unul dintre ei în ultimele săptămâni brusc are o explozie a vizualizărilor pe TikTok, fără ca acestea să poată să fie plătite, fără să aibă un raţionament organic în sensul că este o explozie de vizualizări naturală, n-ai cum să nu-ţi pui întrebări cum se poate întâmpla acest lucru.
Şi mai ales în contextul în care cu 2-3 săptămâni în urmă Biroul Electoral Central a sesizat acest lucru, şi anume cum candidatul în cauză nu a raportat până la momentul respectiv niciun fel de cheltuială cu campania.
Şi atunci toate aceste întrebări, împreună cu raportările făcute de mai multe ONG-uri privitoare la numărul de vizualizări (vă daţi seama, acel candidat a avut peste 100 de milioane de vizualizări, ceea ce e o cifră imensă, care nu poate fi acceptată matematic ca fiind naturală), ne-au convins să deschidem acest dosar la Comisia Europeană.
Anca Bota: Care este miza, ce se poate întâmpla?
Valentin Jucan: Scopul final este ca, dacă a existat această modificare nenaturală a algoritmilor, ea să revină la regulile iniţiale şi să se supună regulilor acceptate la nivelul întregii Uniuni Europene.
Noi în acest moment nu discutăm problema unei persoane sau problema existenţei unui partid politic, ci discutăm despre metodele prin care o persoană publică sau o formaţiune politică ajunge într-un mod artificial să aibă o asemenea expunere lipsită de transparenţă şi de orice decontare financiară.
TikTok va trebui să furnizeze dovezi tehnice cu privire la activitatea platformei în România. Iar la finalul investigaţiei, dacă Comisia Europeană va constata într-adevăr că au fost încălcate normele europene, finalitatea este o sancţiune care poate să ajungă la procent din cifra de afaceri globală a TikTok.
Aceste sancţiuni platformele sunt obligate să le plătească; dacă nu le plătesc, pot să ajungă să fie suspendate pe teritoriul ţării în care s-a constatat încălcarea regulamentului sau chiar la nivelul întregii Uniuni Europene.
Anca Bota: Credeţi că ar fi util controlul CNA şi asupra conţinutului reţelelor de socializare, cel puţin referitor la campaniile electorale?
Valentin Jucan: Nu poate fi o soluţie singulară ca o instituţie să controleze un conţinut.
Trebuie să oferim un echilibru publicului, astfel încât să ne asigurăm că începe să-şi facă reflexele şi să-şi facă acel vaccin privind folosirea informaţiei: să se întrebe dacă e corectă, dacă ar fi bine să se informeze şi din altă parte, dacă ar trebui să verifice cine e un anumit candidat.
Pe partea de conţinut noi suntem deja în zona de online: de exemplu dacă este vorba de un conţinut în interiorul platformelor care are în componenţă ceva ce ţine de terorism, avem de-a face cu Ministerul de Interne, care se autosesizează şi comunică platformei să dea jos conţinutul respectiv.
Pe anumite zone ce ţin de conţinutul ilegal suntem deja şi supraveghem deja. Acum, cât de mult va merge, asta este într-adevăr o discuţie care ţine atât de competenţe cât şi de libertatea de exprimare.
Cu certitudine libertatea de exprimare nu presupune libertatea de a dezinforma şi mai ales libertatea de a transmite nişte informaţii false de natură să afecteze democraţia.
Anca Bota / Andrea Nagy
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.