Reducerile FALSE și investițiile miraculoase pot fi CAPCANE!
Ghid de prevenire a fraudelor: recunoaște tipologiile periculoase.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 decembrie 2024, 14:16
În perioada sărbătorilor cresc semnificativ tentativele de fraudă online şi se diversifică modul de operare, iar intenţia este de a atinge cât mai multe categorii de vârstă, în rândul victimelor.
Pentru diminuarea numărului fraudelor a fost lansată o campanie a Directoratului Național de Securitate Cibernetică împreună cu Poliția Română și Asociația Română a Băncilor.
Campania Siguranța Online oferă utilizatorilor informații clare și utile despre cele mai comune tipuri de fraudă și cum pot fi prevenite acestea.
Gina Pop, şeful Biroului pentru Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Cluj, ne oferă câteva exemple:
Ghid de prevenire a fraudelor: recunoaște tipologiile periculoase
1. Frauda „Reduceri false”
• Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.
• Recomandare: Acordați o atenție sporită site-urilor de cumpărături și evitați mirajul ofertelor prea bune ca să fie adevărate!
2. Frauda de tip „Investiții miraculoase”
• Exemplu: Dacă cineva îți oferă o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-un timp scurt, fii sigur că este o fraudă.
• Recomandare: Nu există surse de îmbogățire rapidă! Nu instalați aplicații legate de investiții la cererea unor consultanți financiari și, înainte de a investi, verificați dacă oferta este reală.
3. Frauda de tip Spoofing (preluarea identității altei instituții/persoane)
• Exemplu: Indiferent de numărul/denumirea instituției afișat/ă pe ecranul telefonului, rețineți că niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu va cere să faceți un transfer, să accesați un credit sau să oferiți datele cardului bancar.
• Recomandare: Nu vă lăsați manipulați! Evitați să faceți orice plată sub presiune! Infractorii pot să folosească orice pretexte, datoria dumneavoastră este să faceți toate verificările înainte de a acționa. Spre exemplu, sunați la bancă apelând numărul de telefon de pe site-ul băncii, dacă primiți un telefon suspect legat de conturile bancare.
4. Frauda „Phishing” (e-mailuri sau mesaje suspecte)
• Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.
• Recomandare: Actualizați datele personale prin canalele oficiale puse la dispoziție de banca la care aveți cont. Nu furnizați niciodată datele de conectate la Internet/Mobile Banking și nici datele de pe fața și spatele cardului. Datele de card se folosesc doar de utilizatorul acestuia când efectuează plăți pe site-uri securizate și nu atunci când este conectat la o rețea WI-FI public, ci trebuie să fie securizată.
5. Frauda „Social Media Giveaway”
• Exemplu: Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
• Rămâneți vigilenți la tentativele de fraudă online.
Autoritățile oferă și alte recomandări pentru sărbători liniștite:
- Folosiți metode sigure de plată prin platforme recunoscute. Protejați-vă dispozitivele cu software actualizat și cu soluții antivirus. Nu partajați niciodată datele sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon.
Alina Nechita
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.