De ce scaunele auto pentru copii sunt necesare și importante?
Vă prezentăm o serie de informații importante de care părinții ar fi bine să țină cont atunci când își iau copilul în mașină.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 16 decembrie 2024, 10:58 / actualizat: 16 decembrie 2024, 17:21
Se apropie perioada sărbătorilor și foarte mulți părinți cu copii mici pornesc cu mașina spre diferite destinații de vacanță. Atenție însă la accidentele rutiere!
România rămâne lider în Europa în ceea ce privește numărul de accidente rutiere mortale. Din păcate, la noi în țară, anual, mor peste 1.000 de copii, atât copii care sunt în afara mașinii, cât și copii care sunt în interiorul mașinii și asta datorită neatenției și a faptului că foarte puțini oamenii înțeleg de ce copiii până la anumite vârste trebuie să stea într-un scaun auto bine securizat.
Andrei Cosmovici, inițiatorul Centrului TERI de siguranță scaune auto copii și marsupii aduce în atenția noastră o serie de informații importante de care părinții ar fi bine să țină cont atunci când își așează copiii în mașină și pornesc la drum:
Reporter: România rămâne lider în Europa în ceea ce privește numărul de accidente rutiere mortale. Din păcate, la noi în țară, anual mor peste 1000 de copii, atât copii care sunt în afara mașinii, cât și copii care sunt în interiorul mașinii. Foarte puțini oameni înțeleg de ce copiii, până la anumite vârste, trebuie să stea într-un scaun auto bine securizat. Andrei Cosmovici, inițiatorul Centrului TRI de Siguranță Scaune Auto, Copii și Marsupi, aduce în atenția noastră o serie de informații importante de care părinții ar fi bine să țină cont atunci când își așează copiii în mașină și pornesc la drum.
Andrei Cosmovici: Suntem obligați de lege, la fel cum suntem obligați să purtăm centura și alte astfel de lucruri, să purtăm un copil într-un scaun auto până când atinge înălțimea de 135 de cm. Estimăm undeva peste 6-7 ani, cam asta este limita.
Reporter: Magazinele ne oferă o grămadă de tipuri de scaune de mașină. Cum ne alegem scaunul perfect?
Andrei Cosmovici: Există un scaun perfect pentru fiecare familie, pot să spun asta.
Reporter: Există scaune pentru fiecare categorie de vârstă sau la ce trebuie să fie atent un părinte în momentul în care își dorește un asemenea accesoriu în mașină?
Andrei Cosmovici: Sunt pregătite pentru fiecare etapă din viața copilului. Este mai mic copilul, este mai mic scaunul: este mediu, 3-4 ani, este iarăși mediu scaunul și după aceea sunt scaunele acelea înalte, de acolo și probabil numele de înălțătoare.
O familie unde încă nu s-a născut copilul se poate gândi la o scoică pentru început, dar nu este o opțiune exclusivă, adică doar scoică. Există scaune care sunt omologate, deci pot să poarte un un nou-născut la fel de bine.
Nu aș generaliza această capacitate, că sunt firme și firme mărci și mărci, de aceea e foarte important să testăm dacă putem sau în orice caz să ne informăm cât se poate de mult.
Reporter: La ce trebuie să fie atent un părinte în momentul în care dorește să aleagă un scaun de mașină?
Andrei Cosmovici: Avem niște criterii foarte clare aici la alegere, respectiv înălțimea sau greutatea copilului La nou-născut este clar, poate să fie o scoică sau un scaun de la naștere până la 3-4 ani. Sau sunt scaune de la naștere până la mult mai mult. Kilogramele și centimetrii sunt reperul.
Reporter: Nu toată lumea se pricepe să-și poziționeze scaunul în mașină. Cum îl poziționez?
Andrei Cosmovici: Dacă ne referim la poziția cu fața sau cu spatele și inclusiv fixarea lui în mașină. Două lucruri aici: este așa-numitul sistem izofix sau cu centura.
În primul rând nu există diferență de siguranță mai mare dacă este în izofix sau dacă este cu prindere în centuri. Mulți părinți mă întreabă și optează cumva pentru izofix, că le sună mai sigur, dar nu este așa. Izofixul sau centura sunt la fel, pe același palier în ce privește siguranța, cu condiția ca scaunul prins în centuri să fie montat corespunzător, deci centura să treacă pe acolo pe unde trebuie. Izofixul a apărut pe piață ca să-i ajute pe părinți să fixeze corect scaunul într-un mod mai ușor, pentru că apar acolo roșu sau verde când este verde, click – s-a făcut click-ul – pot să pornesc la drum.
Reporter: Practic mașina este dotată cu acest sistem?
Andrei Cosmovici: Da. Mașinile fabricate începând cu 2014 au acest izofix prin legea Uniunii Europene, tot ce se vinde în interiorul UE are izofix. În ce privește poziționarea, deci cu fața sau cu spatele, aici este esențială discuția și tot ce se știe astăzi, de mulți ani, despre fizica impactului, despre ce se întâmplă cu un corp în mașină în momentul în care are loc o oprire bruscă, că e vorba de frână, că este vorba de accident duce spre concluzia purtării copilului cu spatele o perioadă cât mai lungă posibil.
Dacă acuma cineva mă întreabă bine cât de lung se poate astăzi îi răspund că astăzi piața oferă ca limite de purtat cu spatele până la 36 de kg sau 125 de cm.
Asta înseamnă în vârstă dacă echivalăm undeva 6-7-8 ani și trebuie să spun că, din păcate, această limită nu este suficient de cunoscută. Mă bucur că prin intermediul acestei emisiuni le aducem la cunoștință părinților că sunt scaune așa de longevive.
În general se opresc mai repede, scaunele rotative merg până la 18 kg real facing și de acolo încolo părinții și-i poartă cu fața când ar fi bine să continue cu spatele.
Reporter: De ce e important copilul să stea cu spatele către partea frontală a mașinii?
Andrei Cosmovici: Invers direcției de mers. În momentul în care avem o oprire bruscă, frână sau accident, toate obiectele și corpurile care sunt în mașină au tendința să continue parcursul la viteza la care a avut loc accidentul. Sunt forțe mari care se dezvoltă acolo și dacă nu ar fi centură de exemplu pentru noi, pentru adulți, am ieși prin geam unul după altul. La fel și la copii.
Problema este că doar părțile de corp care sunt reținute de centură, doar acelea stau locului, respectiv torsul, nu și bazinul, mâinile, picioarele și capul. Și aici avem o mare problemă cu ghilimelele de rigoare: capul copiilor este de patru-cinci ori mai greu decât al nostru.
Eu am acuma 80 de kg aproximativ, ca să ajung proporțional la greutatea pe care un bebeluș o are în primul an de viață, concentrată la cap, deci greutatea capului unui copil, eu trebuie să adaug, cum ar veni, o cască de 15 kg ca să am proporția unui copil de câteva luni – un an de zile. Și atunci acest cap este propulsat puternic în față în momentul unei frâne bruște și creează o presiune la nivelul coloanei cervicale, adică a vertebrelor de la ceafă și dacă ajungem să deplasăm vertebrele respective, scenariile sunt, în principiu, destul de groaznice și atunci spătarul întors este cel care va prelua această forță, va distribui forța respectivă și va împiedica în primul rând aplecarea bruscă a capului. De aceea este foarte important, că nu avem alt antidot, să spun așa.
Reporter: Ce ne facem cu copiii care sunt dornici să comunice cu părinții, dar ei trebuie să stea cu spatele?
Andrei Cosmovici: Eu le spun părinților că au două opțiuni. Una este cea în care, într-adevăr, este o opțiune, din păcate folosită, să-l întorci cu fața la direcția de mers pe copil. Nu-i o garanție.
Sunt părinți care au făcut lucrul ăsta și mi-au spus: copilul continuă să fie nemulțumit, nerăbdător. Sau poți să ai norocul că este interesat de ceea ce vede în față, pe parbriz ș.a.m.d. Dar în momentul respectiv trebuie să fii foarte conștient, ca părinte, că ai o presiune letală pe ceafă a copilului, care așteaptă oricând. Eu pot să conduc prudent, cel din fața mea poate să nu facă același lucru și îmi pune viața copilului în pericol. Le mai spun părinților că nu aș delega copiilor mai mult decât merită să spun.
Deci, îi lăsăm să experimenteze o groază de lucruri,dar când vine vorba de risc asupra vieții lor, aici părintele cu responsabilitate ar trebui să stabilească limitele și să-și asume consecințele, sigur.
Reporter: Să vorbim puțin și despre testele de siguranță a acestor scaune.
Andrei Cosmovici: Eu dacă aș dori să produc niște scaune astăzi, ar trebui să corespundă unui normativ al Uniunii Europene, adică să reziste la un impact frontal la 50 de km/h, la un impact lateral la 25 de km/h, niște cerințe tehnice, să le spunem.
Din păcate, pe de o parte, Uniunea Europeană are o pretenție foarte scăzută. Din fericire, sunt alte organisme care fac tot așa teste pe scaune, dar sunt mai stricte. Și atunci ne putem îndrepta privirea către acele teste mai stricte, care nu sunt obligatorii, dar sunt tot mai populare, tot mai folosite de către producători.
Un părinte care caută să cumpere un scaun auto ar fi foarte important să nu se limiteze la acele scaune care au trecut doar, sunt doar conforme Regulamentului R129 se numește astăzi. Să nu fie suficient pentru ei. Să se uite, de exemplu, să fie scaunul testat și ADAC. ADAC este o instituție, Automobil Clubul German care se ocupă și de mașini, dar și de scaune auto și tot ce înseamnă siguranță în circulație. Criteriile lor de testare sunt mai stricte decât criteriul Uniunii Europene.
Mai avem un test foarte relevant, mai puțin cunoscut. Profit de acest moment să-l fac cunoscut părinților, testul PLUS din Suedia. Testul PLUS, așa se regăsește și pe internet, este singurul care verifică ce se întâmplă la ceafa copilului în momentul unui impact sau unei frâne puternice. Și sunt cei care ne spun că există o limită peste care, dacă se trece, viața copilului este în pericol. Este atât de strict acest test încât doar scaunele care sunt poziționate cu spatele la direcția de mers îl trec.
Eu mă lupt acolo unde îmi desfășor activitatea, să-l popularizez, fiindcă testul ADAC da, este important, este complex, verifică și gestiunea unui scaun, materialele, toxicitatea materialelor ș.a.m.d. Dar nu spune foarte, foarte clar ce se întâmplă la ceafă a copilului. Nu informează, nu învață pe părinți despre aceste lucruri despre care ne învață testul Plus, în schimb.
Reporter: Achiziționarea unui scaun de mașină e destul de costisitoare și atunci părinții, în momentul în care fac o asemenea achiziție, ar trebui să și probeze lucrul pe care și-l achiziționează. Cum facem acest lucru?
Andrei Cosmovici: Dacă suntem într-un oraș, sunt tot mai multe orașe care dispun de mici sau medii centre de testare sau în fine, magazine care au scaune. Mergem la el acolo și testăm scaunul în mașină, punem copilul în scaun, este situația ideală.
Reporter: Deci, e bine să facem acest lucru, nu să ne aventurăm direct la achiziție fără să probăm scaunul.
Andrei Cosmovici: Pentru două motive: o dată că s-ar putea să nu se potrivească situației noastre, însemnând mașină, însemnând copil, însemnând poate și gusturile mele. Și doi, dacă mă arunc așa înseamnă că nu am avut un moment prealabil de înțelegere a subiectului. Deci ar trebui să înțeleg un pic de ce un scaun, de ce celălalt, poziționarea cu spatele, cu fața, ar trebui să petrec un pic de timp să înțeleg aceste lucruri ca să am motivația corectă și după aceea filtru corect pentru alegerea unui scaun.
Și spuneam că ajută să mergem la magazine, dar multe orașe nu au astfel de magazine, ce le rămâne de făcut? Încurajez să sune la centrele care sunt deja cunoscute în țară, sunt multe centre de testare de scaun auto și cer o părere telefonică, cer un ghidaj telefonic sau un email sau ceva, sunt multe videouri care ne arată aceste lucruri, tutoriale despre cum să alegem scaune auto.
Și un detaliu important: nu s-a născut încă bebe, să zicem, mai avem două-trei luni, să nu uităm că la cumpărăturile pe internet, online, legea ne protejează, dar un număr limitat de zile.
Deci, eu am părinți care au cumpărat destul de înainte de naștere și au venit după aceea la mine, dar recomandarea este să își asigure minim cele 14 zile, poate în anumite situații mai mult să pot să testez. Asta înseamnă că trebuie să am cel puțin vestea iminentă a nașterii. Oricum, o mămică stă în principiu în clinică 2-3 zile, deci ai timp să te duci să ei un scaun, să-l comanzi și să poți să faci poate niște drumuri.
Acum e mai simplu la început, din fericire, că poți să iei o scoică și ai timp câteva luni de zile să te gândești la scaunul de la etapa următoare. O scoică nu este așa o problemă să iau, pot să verific destul de repede cu bebe dacă e bună sau nu, s-o returnez, dacă e cazul. Și după aceea e mai cumva mai complex, nu neapărat mai important, dar mai complexă alegerea. Și între timp bebe a crescut. Pot să mă duc și cu el să testez, să zicem, și să fac o alegere corespunzătoare în felul ăsta.
Reporter: În concluzie, de ce este important să avem scaun în mașină pentru copil?
Andrei Cosmovici: Eu aș exclude așa, numai în discuție, aș exclude perspectiva legală, pentru că aceea este deja acolo. Adică nu mai discutăm lucrul asta și cu toate că este, cu toții ne mirăm, din păcate, văzând copii pe locul din față, fără niciun fel de asigurare, în brațe la părinte ș.a.m.d. Bun, dar ce vreau să spun este că perspectiva legală este minimă.
Avem informația care vine din teste și aici este centrul de greutate al răspunsului meu. Avem informații de niște zeci de ani. 1975, iată, încep deja testele pe scaune auto, dacă nu și înainte, care ne spun așa: un corp, nu-i așa, este proiectat în față la oprire bruscă. Șansele să se întâmple un scenariu letal dacă este cu fața la direcția de mers sunt foarte mari, mai ales la copii care au de fapt cartilagii, nu au oase, deci structura musculo-scheletal, sistemul este în proces de întărire, fragil, capul este de patru-cinci ori mai greu.
Asta trebuie să înțelegem. Și atunci ne întrebăm: ce avem la dispoziție ca să contrapunem acestei situații, doar spătarul, mecanic, spătarul întors invers direcției de mers. Deci, ce ar trebui să ne motiveze este conștientizarea a ceea ce se întâmplă în momentul unei opriri bruște a mașinii și că toată bunăvoința mea va juca un rol zero în momentul respectiv. Dacă mă pregătesc eu din timp, dacă îl pregătesc pe copil din timp corespunzător, ar trebui să meargă uns, să spun așa, adoptarea acestei poziții cu spatele la direcția de mers.
Nu este ușor, nu avem încă o masă critică la noi în țară este oarecum un pionierat în ce privește părinții care își poartă mai mult de, estimez eu, cam un an jumate, maxim doi, cred că este o medie de purtare. Ar trebui cel puțin dublată. Această perioadă este un act de asumare responsabilă, curajoasă, pe care eu o salut în cazul părinților.
Și cu ce aș încheia este constatarea că la centrul TERI unde îmi desfășor eu activitatea, în covârșitoare proporție, părinților cărora le-am explicat corect și am dat timpul să le spun de ce și cum, au adoptat mersul cu spatele cel puțin pe 4 ani, din alegerea pe care au făcut-o.
Rămâne ca întreaga comunitate de consilieri, de persoane care lucrează în această industrie a vânzării, a popularizării și a vânzării scaunelor auto să-și asume cât se poate de bine mesajul acesta: cu spatele la direcția de mers, se vorbește de cel puțin, accentuez, cel puțin 4 ani cu spatele. Avem soluții tehnice, avem scaune, mai trebuie doar să ajungă în mașinile părinților. Drumuri sigure le doresc părinților.
Reporter: Drumuri sigure și atenție la siguranța copiilor în momentul transportului acestora cu mașina. L-ați ascultat pe Andrei Cosmovici de la centrul TERI de siguranță, scaune auto și marsupii.
Rodica Tulbure
Foto: Facebook Centrul TERI
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.