Autostrada Transilvania a ajuns la coada priorităților pentru proiectele rutiere
Anul trecut nu a adus progrese semnificative în construcția de autostrăzi.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 ianuarie 2025, 12:44
În 2024 trebuiau terminați alți 37 de kilometri din Autostrada Transilvania, care ar fi permis circulația neîntreruptă între municipiile Târgu Mureș, Cluj-Napoca si Zalău. Termenele inițiale au fost însă prelungite până in 2026, astfel ca anul trecut nu a adus progrese semnificative în construcția de autostrăzi din Nord-Vestul țării.
Autostrada Transilvania a ajuns la coada priorităților pentru proiectele rutiere pe care Ministerul Transporturilor le-a avut în 2024. Constructorul autohton UMB, care lucrează pe sectoarele Nădășelu – Mihăiești – Poarta Sălajului, s-a concentrat pe execuția tronsoanelor de pe Autostrada Moldovei. El și-a mutat în Estul țării o mare parte din utilajele pe care le concentrase în județele Cluj și Sălaj, astfel încât progresul pe Autostrada Transilvania a fost nesemnificativ.
Potrivit contractelor inițiale, semnate în 2020, cei 37 de kilometri de la Nădășelu la Poarta Sălajului trebuiau dați în folosință în 2024, urmând să fie primele loturi de autostradă finalizate prin PNRR.
Între timp, pe cele două sectoare s-au semnalat alunecări de teren, care au impus schimbarea soluțiilor tehnice, iar termenele inițiale au fost prelungite până în 2026.
Chiar și așa, stadiul fizic al lucrărilor între Nădășelu și Mihăiești se apropie de 80 la sută, iar de la Mihăiești la Poarta Sălajului s-a realizat aproximativ 65 la sută din proiect.
Un alt segment, lung de 41 de kilometri, care cuprinde și tunelul Meseș, a intrat în al șaselea an de licitații și nu are nici acum semnat un contract de execuție. În 2023, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, prognoza optimist că e o chestiune de săptămâni până când va fi anunțat câștigătorul pe lotul Poarta Sălajului – Nușfalău.
Mai rămâne lotul cu Tunelul Meseș, singura bucată necontractată din Autostrada Transilvania, care, in acest moment, se află în licitație. Și sperăm ca la începutul anului viitor să avem un câștigător și acolo, astfel încât și Autostrada Transilvania să aibă cap, coadă, contract pe toate loturile nedate în circulație în acest moment. (Sorin Grindeanu, declarație noiembrie 2023)
Abia în noiembrie 2024 contractul i-a fost atribuit unei firme din Turcia, dar licitația a fost contestată de alți doi competitori.
Totuși, ministrul Grindeanu rămâne optimist în ceea ce privește deznodământul atribuirii contractului pentru lotul de 41 de kilometri care cuprinde și Tunelul Meseș:
Sorin Grindeanu: Mai rămâne un singur lot, cu tunelul Meseș, singura bucată din Autostrada Transilvania necontractată și care în acest moment se află în licitație. Și sperăm ca la începutul anului viitor să putem să avem un câștigător și acolo, astfel încât și Autostrada Transilvania să aibă cap-coadă contract pe toate loturile nedate în circulație în acest moment. E o epopee de vreo 6 ani de când a început prima dată această licitație. În sfârșit am ajuns aproape de final, dar eu sunt absolut optimist că lucrurile vor merge în direcția potrivită și în sfârșit intră într-o zonă constructivă, după 20 de ani.
Cât despre loturile din Bihor, respectiv Suplacu de Barcău – Chiribiș și Chiribiș – Biharia, contractele de execuție au fost atribuite încă din primăvara anului trecut. Pentru acești 54 de kilometri, Compania de drumuri a anunțat că ordinul de începere a lucrărilor va fi dat doar în primăvara acestui an.
Potrivit termenelor Ministerului Transporturilor, cele două tronsoane, începute de americanii de la Bechtel, ar trebui date în folosință până în mai 2027.
Mihai Miclăuș
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.