Reforma propusă de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David
”Am un optimism rezervat pentru această parte a anului.”
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 ianuarie 2025, 11:11
Reforma propusă de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, are două etape – pînă la alegerile prezidențiale și după aceea.
Prima etapă este ce vom face până la următoarele alegeri prezidențiale. Pentru mine în această perioadă este foarte important ca învățământul preuniversitar, cel superior și zona de cercetare să funcționeze bine. Și nu-i foarte ușor în condițiile în care am pornit din start cu probleme în zona economico-financiară și avem această ordonanță care ne impune o serie de limitări.
Altfel spus, am un optimism rezervat pentru această parte a anului. Putem începe să implementăm unele idei importante din programul de guvernare și pe fiecare din cele trei domenii vă dau câteva idei principale, pe care deja mi-am propus să le implementez.
În zona învățământului superior e foarte important să lansăm în ianuarie criteriile naționale pentru evaluarea gradelor didactice și de cercetare în sistem. Profesor, conferențiar, cercetător gradul 1, cercetător gradul 2, condițiile de abilitare pentru a putea conduce doctorate, criterii care să fie legate de cele internaționale, să ne asigurăm că cei care intră în sistem și cei care promovează sunt oameni care pot să îmbunătățească sistemul.
A doua idee în zona universitară este să implementăm legea învățământului superior astfel încât să fiecare universitate să-și definească, prin cartă, misiunea pe care o are. Unele pot să fie universități cu accent pe educație, altele pe educație și cercetare, altele pe cercetare avansată. În funcție de acest profil, studenții vor ști spre ce se îndreaptă, iar tu, ca universitate, vei avea o mai bună legătură cu autoritățile locale și naționale și vei lega mai mult programele de piața muncii printr-un altfel de demers explicit.
În zona învățământului preuniversitar vom pune în discuție și în analiză publică planurile cadru pentru învățământul liceal. Să ne hotărâm ce dorim să învețe copiii noștri la liceu și ce competențe să dobândească. Aici mă interesează, de exemplu, să schimb metoda ”Stai jos și scrie pe măsură ce-ți dictez”. Cred că voi impune o limitare a timpului în care profesorul poate gândi în această logică de expoziție, ca să spun așa.
În zona cercetării vom începe evaluarea tuturor unităților din țară – institute, centre, universități, institutele Academiei, iar după aceea vom ști care rămân independente sau autonome și trebuie susținute ca să funcționeze eficient și care se vor coordona cu alte institute sau cu universități, astfel încât să creem ecosisteme la rândul lor puternice, care pot să funcționeze bine, fiindcă în acest moment sistemul național de cercetare, dezvoltare și inovare este extrem de fragmentat.”
Dan Horea
Foto: Agerpres
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.