Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ
Planurile cadru pentru învățământul liceal se află în dezbatere publică. Ministerul Educaţiei a anunţat că se vor aplica pentru elevii care vor începe liceul anul viitor.
![Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ Daniel David, despre noul plan-cadru și posibile reforme în învățământ](https://www.radiocluj.ro/wp-content/uploads/2024/11/Daniel-David-850x479.jpg)
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 6 februarie 2025, 16:15 / actualizat: 6 februarie 2025, 17:24
Mai multe facultăți de istorie din țară au inițiat o petiție online. Ele consideră necesară păstrarea probei la disciplina Istorie în cadrul examenului de Bacalaureat.
Invitat în exclusivitate la Radio Cluj, ministrul Educației, Daniel David, s-a referit la acest lucru, precum și la reforma în învățământ pe care vrea să o inițieze.
Puteți asculta mai jos un fragment din discuția avută cu colegul nostru, Dan Horea:
Dan Horea: Ce prevede de fapt reforma inițiată de dumneavoastră și care e motivația ei?
Daniel David: Rezultatele pe care noi le avem, cu transferul de competențe în cazul elevilor care devin adulți la sfârșitul acestui ciclu, ne arată că școala merge prost, nivelul de analfabetis funcțional este uriaș, devine o problemă de securitate națională. Nu ne mai putem juca cu aceste lucruri. Și în acest context a apărut acest demers de a lucra la planurile-cadru. Propunerea, care este făcută în spațiul public, așa cum îi spune și numele, este de fapt un proiect pe care îl dezbatem, numai că oamenii nu au exercițiul dezbaterii, nu știu să participe constructiv. Unii votează pentru, alții votează împotrivă. Eu nu asta aștept. Eu aștept propuneri constructive.
Dan Horea: Ați primit o scrisoare de la mai mulți istorici de bază pe tema orelor de istorie, de pildă.
Daniel David: Am primit o scrisoare inițială la care le-am răspuns că nu vreau critici și nu vreau nici susțineri – acolo au fost mai mult critici – ci vreau un model pentru a regândi modul în care trebuie predată istoria. Istoria este o disciplină fundamentală pentru identitatea noastră națională. Vă dau câteva exemple: nu mi se pare regulă să n-am o disciplină numită Istoria românilor.
Adică eu, care încerc să promovez astfel de lucruri prin care să ducem în față aspectele care țin de identitatea națională, sunt suspectat cumva că am o problemă cu istoria. Și am spus: vreau să văd discipline cu numele de Istoria românilor. Nu cred că istoria românilor major, trebuie să fie predată în clasa a 12-a sau doar în clasa a 12-a fiindcă cei de la profilul real, matematică-informatică sau științele naturii, sau cei de la tehnologic sau cei de la vocațional, de la coregrafie, de exemplu, în clasa a 12-a oamenii deja sunt focalizați pe specializarea lor și se pregătesc pentru bacalaureat în domeniul de specializare.
De aceea am spus că ar trebui adusă istoria românilor sau teme de istoria românilor, dar serios, consistent, în clasele mai mici, atunci când copiii au mintea mai deschisă, nu se focalizează direct pe specializare și pe bacalaureatul din domeniile de specialitate. Clasa a 9-a, clasa a 10-a, poate la limită, clasa a 11-a. Eu am făcut-o în clasa a 10-a, de exemplu. Trebuie să revenim la conținuturi relevante, mai aerisite și predate bine.
În plus, este o schimbare importantă, unde putem discuta. Foarte multe ore au fost gândite în curriculum central, cum a fost și până acum, sau centralizat, dacă vreți, adică stabilit de minister, dar în același timp s-au pus la dispoziția școlii și la dispoziția elevilor și un număr consistent de ore pentru a le personaliza demersurile. Așa că, pe lângă orele de istorie pe care le-am impus obligatoriu, școala și elevii pot alege să dubleze acele ore, să le tripleze, dacă doresc. Numai că, cursul de istorie trebuie să fie un curs atractiv, ales de școală și de elevi.
Lumea spune: s-a scos istoria din clasa 12-a, Istoria românilor! După planul-cadru, Istoria românilor trebuie regândită în programă și adusă la clasele mai mici, repet, a 10-a, a 11-a. De aceea spuneam că trebuie regândită programa, trebuie readuse cursurile într-o zonă în care copiii le îmbrățișează, nu se tem de aceste cursuri. Vreau un nou model, nu se mai poate așa! Producem analfabeți funcțional în toate domeniile. Nu vorbesc numai de zona istoriei și să știți că lucrurile merg deja în direcția bună.
Astăzi am primit un memoriu, după prima scrisoare deschisă, mai critică, la invitația mea, am primit un memoriu, mi se pare foarte serios, din partea Academiei Române și din partea decanilor de la facultățile de istorie, care pare să fie în varianta așteptată de toți.
Am văzut disciplină numită nu Istorie, ci Istoria românilor, am văzut în clasa a 9-a, nu istorie, ci Istoria universală că s-a propus. Eu, ca ministru nu discut și nu negociez numărul de ore, aici este o chestie de viziune, de arhitectură curriculară, ce vrem de la copii și de la liceu. Dacă avem model bun, numărul de ore va veni de la sine, nu asta e o problemă, dar nu putem da ore peste ore unor modele proaste care n-au funcționat până în acest moment.
Cu geografia este exact aceeași situație. Vi se pare normal să stai în liceu și să înveți despre geografia României în primul rând în clasele terminale, când cei din diverse zone de specialitate nu mai sunt interesați de acest lucru? Și în zona geografiei ne trebuie un alt model, gândit astfel încât geografia României să fie valorizată, să nu fie evitată sau să o vadă copiii ca o încărcătură și să fugă de ea.
Ne trebuie în toate disciplinele, nu numai istoria și geografia, ne trebuie noi modele și toată lumea să-și amintească că avem acele ore puse la dispoziția școlii și la dispoziția elevilor care pot să dubleze, să tripleze numărul de ore pe care îl avem acuma, doar că nu-l impune ministerul, ci stabilesc școala și elevii, în funcție de oferta bună care există în diverse discipline.
CITEȘTE ȘI: Mai multe facultăți de istorie din țară au inițiat o petiție online!
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.