YouTube împlinește 20 de ani
YouTube este cel mai mare serviciu video digital din lume, atât ca timp de vizionare, cât și ca venituri din publicitate.
![YouTube împlinește 20 de ani YouTube împlinește 20 de ani](https://www.radiocluj.ro/wp-content/uploads/2023/03/youtube.jpg)
Articol editat de cristina.rusu, 11 februarie 2025, 13:16
Succesul platformei a venit din faptul că a concurat giganții televiziunii tradiționale fără a avea nevoie de studiouri sau de costuri mari de producție.
Legenda spune că, în timpul unei cine, Steve Chen, Chad Hurley și Jawed Karim au conceput YouTube în 2005.
Domeniul de internet YouTube.com a fost înregistrat, de Ziua Îndrăgostiților, în acel an.
Funcționalitatea de încărcare a videoclipurilor a fost adăugată la 23 aprilie, când Jawed Karim a postat primul videoclip, intitulat „Me at the Zoo”.
Clipul de 19 secunde, în care el apare în fața habitatului elefanților de la grădina zoologică din San Diego, a acumulat 348 de milioane de vizualizări.
În următorii 20 de ani, platforma s-a extins dincolo de orice așteptare existentă la începuturile sale, notează France 24.
YouTube a fost lansat de niște băieți din tehnologie care voiau un serviciu de găzduire video pentru a revedea incidentul cu Janet Jackson de la Super Bowl, unde Justin Timberlake i-a dezvăluit un sân din greșeală.
Acum, este cel mai mare serviciu video digital din lume, atât ca timp de vizionare, cât și ca venituri din publicitate – un adevărat colos, consideră analistul eMarketer Ross Benes.
În 2024, YouTube a atins recordul de peste 2,5 miliarde de spectatori la nivel global, iar abonații săi la serviciile Music și Premium au depășit 100 de milioane, potrivit Statista.
Utilizatorii urmăresc zilnic peste un miliard de ore de conținut YouTube doar pe televizoare, conform datelor Google.
Dacă ne-am fi întors cu 20 de ani în urmă, ar fi părut ridicol că acest site, unde copiii făceau videoclipuri parodice, ar putea deveni o amenințare pentru Disney, ABC și CBS, a spus Ross Benes.
Și totuși, exact asta au reușit să facă, a adăugat el.
Platforma găzduiește de la clipuri de concerte și reclame electorale, până la tutoriale și multe altele.
Analiștii consideră că achiziția YouTube de către Google în 2006, pentru 1,65 miliarde de dolari în acțiuni, a fost un moment decisiv.
Volumul de conținut nou care apare este ca un robinet pe care nu îl poți închide, așa că oamenii sunt mereu conectați, consideră Ross Benes.
Potrivit Google, pe YouTube se încarcă peste 500 de ore de videoclipuri în fiecare minut.
Google a folosit expertiza sa în publicitate pentru a dezvolta un model de succes, împărțind veniturile cu creatorii de conținut care atrag audiențe mari.
Totodată, compania a îmbunătățit partea tehnologică și a negociat cu studiourile pentru a gestiona problemele legate de drepturile de autor, într-un moment în care YouTube era considerat un „Vest Sălbatic” al conținutului video.
Aspectul legat de piraterie nu mai este ce era odinioară pe YouTube, a punctează Ross Benes. Pe vremuri, aveau și nuditate, amintește specialistul.
De asemenea, YouTube a gestionat îngrijorările despre conținutul nepotrivit, cum ar fi videoclipurile parodice ale unor personaje populare de desene animate în contexte violente sau indecente, care ajungeau la copii prin algoritmul de recomandare.
Compania a lansat o aplicație gratuită YouTube Kids, promovată ca un spațiu sigur pentru copii, și ajustează constant algoritmul pentru a evita să ofenseze utilizatorii, advertiserii și guvernele.
Analistul Enderle atribuie o mare parte din dezvoltarea YouTube fostei directoare executive Susan Wojcicki, care a murit în 2024.
A fost fenomenală în rolul său și a demonstrat cum trebuie gestionată o astfel de platformă, a spus Enderle.
Se estimează că YouTube va depăși toate serviciile de televiziune prin cablu din SUA în ceea ce privește numărul de abonați plătitori în următorii doi ani, potrivit lui Ross Benes.
Platforma concurează acum cu servicii de streaming precum Netflix, Disney+ și Amazon Prime, dar și cu platforme de videoclipuri scurte, precum TikTok și Instagram Reels.
Ca răspuns la popularitatea TikTok, YouTube a introdus funcția „Shorts”, care ajunge la peste 70 de miliarde de vizualizări zilnic.
Fiind prima platformă de streaming video, YouTube a continuat să evolueze și să se diferențieze, a declarat pentru Mike Proulx, vicepreședinte și director de cercetare la Forrester.
Este standardul de facto pentru videoclipurile lungi generate de utilizatori, definind practic conceptul modern de creator de conținut, a adăugat el pentru AFP.
Deși algoritmul de recomandare al YouTube a favorizat în mod tradițional creatorii deja consacrați, veteranul Robert G a observat că noii creatori revin în prim-plan pe pagina principală.
Sunt foarte bucuros că YouTube se schimbă, a spus el, care a început să posteze videoclipuri în 2009.
Rdio România
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.