Ascultă Radio România Cluj Live

Cum e să lucrezi la Banca Regională pentru Alimente Cluj

10 oameni reușesc să gestioneze 1.500 tone de produse pe an.

Cum e să lucrezi la Banca Regională pentru Alimente Cluj

Articol editat de cristina.rusu, 25 februarie 2025, 16:51

Echipa Băncii Regionale pentru Alimente Cluj e compusă din 10 persoane: unele sunt angajate cu carte de muncă, altele au rol de consultant sau colaborator permanent. Împreună reușesc să gestioneze o cantitate extrem de mare de alimente, în timp record și să creeze conexiuni care duc la reducerea risipei alimentare și la hrănirea a mii de oameni care trec prin dificultăți.

 

Anul trecut spre exemplu, în cele 4 județe deservite de Banca Regională pentru Alimente Cluj (Alba, Bistrița-Năsăud, Cluj și Sibiu) au fost donate aproximativ 1.500 de tone de produse alimentare. Acestea au fost preluate de la magazine, producători sau distribuitori și mai apoi au fost oferite unor ONG-uri care le transmit mai departe spre persoane aflate în nevoie.

Simon Francisc are 38 ani, este electrotehnician, iar din anul 2022 este angajat al Băncii Regionale pentru Alimente Cluj pe post de șofer. Locuiește în Turda, iar activitățile pe care le realizează sunt vitale pentru buna desfășurare a activității băncii. El colectează produsele de la donatori, le încarcă și descarcă în dubița Băncii pentru Alimente sau în depozit, sortează, aranjează și distribuie alimentele.

Din aprilie 2022 lucrez la Banca Regională pentru Alimente Cluj. După ce am fost nevoit să închid activitatea economică de vânzare a produselor alimentare de la producătorii locali din Turda, Andreea Bobiș (n.red: vicepreședintele executiv al Băncii Regionale pentru Alimente Cluj) mi-a propus sa mă alătur echipei. Cunoșteam parțial banca pentru că în timpul liber mai făceam curse la donatori după produse în calitate de voluntar, spune Simon Francisc.

Acum el este una dintre persoanele de bază din echipă.

 

                                                                        Elementul esențial

 

Echipa este elementul esențial 100%. Suntem oameni cu abilități diferite, iar prin colaborare reușim să creștem impactul a ceea ce facem la Banca pentru Alimente Cluj.

Suntem o echipă mică, mai ales raportat la potențialul pe care îl avem și la volumul de muncă necesar pentru a ne atinge obiectivele. Sunt momente în care suntem copleșiți, dar exact atunci ne reamintim că putem aduce alături de noi voluntari care să ne completeze acolo unde avem nevoie.

Ne dorim oameni care, la fel ca noi, înțeleg misiunea noastră și sunt gata să ajute, mai ales în sarcinile repetitive și delegabile, spune Andreea Bobiș, vicepreședintele executiv al Băncii Regionale pentru Alimente Cluj.

Ea mai afirmă că există perioade intense în care fiecare membru alocă multe ore muncii, precum și perioade în care reușesc să mențină un echilibru între responsabilități și viața personală.

Banca Regională pentru Alimente Cluj are în acest moment gestionar de depozit, manager operațional (vicepreședinte executiv), coordonator dezvoltare regională, operator introducere date, doi șoferi, responsabil comunicare și organizator evenimente.

Echipei din operațional i se adaugă Consiliul Director care are rol de consultanță și direcție strategică. Din board-ul Băncii Regionale pentru Alimente Cluj fac parte Gabriela Vereș – președinte, Gabriel Sescu – vicepreședinte și Andreea Bobiș – vicepreședinte executiv.

 

                                 Cum arată o zi de lucru la Banca Regională pentru Alimente Cluj

 

Membrii echipei spun că nu sunt două zile la fel. Echipa se adaptează la contextul actual și fiecare își face treaba în ceea ce privesc activitățile recurente și donațiile sau preluările spontane.

Pasul 1: Produsele considerate surplus de la agenți economici (retaileri, importatori, procesatori, distribuitori, producători) sunt donate. Ca să existe donații, coordonatorul de dezvoltare regională caută parteneri precum donatori, ONG-uri, sponsori și menține relația cu ei.

Managerul operațional discută despre cum se poate face acest proces de donație în funcție de alimentele donate, resursele băncii și ale donatorilor, dar și în funcție de timpul pe care îl au la dispoziție. Aceste produse pot fi preluate din magazinele sau depozitele donatorilor (aici intervin șoferii) sau pot să ajungă direct la depozitul băncii, situat în Turda.

Pasul 2: Colectare și sortare alimente la depozitul Băncii pentru Alimente din regiune.

Gestionarul de depozit împreună cu operatorul de introducere date pregătește documentele necesare acestui parteneriat și pentru distribuirea produselor spre asociațiile partenere.

Pasul 3: Produsele sunt distribuite gratuit ONG-urilor cu programe sociale. Gestionarul cheamă asociațiile la depozit și împarte produsele primite către asociațiile partenere, în funcție de nevoile lor și de categoriile lor de beneficiari. La depozit, șoferii ajută la această distribuire deoarece este un proces ce necesită mai mulți oameni, documente și timp.

Pasul 4: Produsele ajung la persoanele în nevoie, aflate în grija organizațiilor non- guvernamentale.

După ce produsele sunt preluate de asociații, aceste le împart beneficiarilor direct sau le gătesc. Ca să urmărească faptul că acest proces se realizează în mod corect, managerul logistic și coordonatorul de dezvoltare regională solicită mereu fotografii, materiale sau testimoniale.

Mai apoi, gestionarul de depozit și operatorul de introducere date au în vedere raportarea procesului și a cifrelor rezultate. Toate aceste informații sunt centralizate și folosite apoi în exterior de responsabilul de comunicare pentru a comunica aceste rezultate și procese – prin producerea de conținut pentru rețele de socializare: postări, articole, editare video, emailuri, design grafic.

Ocazional, au loc evenimente și campanii, precum Colectele de Paște și Crăciun, Gala Recunoștinței sau concursul de gătit din alimente salvate de la risipa De la Risipă la Delicii. Aici intervine organizatorul de evenimente, susținut de restul echipei.

 

                                                                                   Ce lipsește

 

Ce ne lipsește sunt exact acei oameni care să vină alături de noi și să preia o parte din sarcini, astfel încât să lucrăm mai eficient. Unul dintre cele mai mari lipsuri este un rol clar de coordonator de voluntari. Nu avem pe nimeni specializat în această direcție. În plus, am avea nevoie de oameni care să ne dubleze pe fiecare dintre noi, ca să putem să ne structurăm mai bine activitatea și să ne pregătim pentru creștere. 

Ne dorim să depășim 2.000 de tone colectate și redistribuite, iar pentru asta avem nevoie să atragem oameni potriviți care să creadă în această misiune și să se alăture echipei, declară Andreea Bobiș.

Cu o singură semnătură, Banca pentru Alimente poate salva de la risipă și dona organizațiilor cu programe sociale 17 kilograme de alimente care se transformă în 34 de porții de hrană pentru un copil dintr-o familie săracă, pentru un bătrân dintr-un cămin sau pentru o mamă singură.

Cei care doresc, pot redirecționa 3,5% din impozitul pe venit până la 25 mai 2025 prin completarea declarației 230 pe site-ul

https://formular230.ro/asociatia-banca-regionala-pentru-alimente-cluj.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Cluj-Napoca: bugetul pe 2025 a fost pus în consultare publică
De prin Cluj vineri, 21 februarie 2025, 15:20

Cluj-Napoca: bugetul pe 2025 a fost pus în consultare publică

Persoanele interesate pot trimite sesizările, observațiile, punctele de vedere în perioada 22 februarie – 8 martie la adresa de e-mail:...

Cluj-Napoca: bugetul pe 2025 a fost pus în consultare publică
Târgul de Mărțișor de la Fauve Atelier își deschide porțile | FOTO
De prin Cluj vineri, 21 februarie 2025, 14:09

Târgul de Mărțișor de la Fauve Atelier își deschide porțile | FOTO

Iubitorii de Primăvară și de frumos sunt așteptați vineri, 21 februarie, de la ora 17:30, la Târgul de Mărțișor organizat de Fauve Atelier...

Târgul de Mărțișor de la Fauve Atelier își deschide porțile | FOTO
Bogdan Ota revine la Cluj-Napoca
De prin Cluj vineri, 21 februarie 2025, 11:05

Bogdan Ota revine la Cluj-Napoca

În luna aprilie suntem asteptați, la Cluj-Napoca, la un eveniment ”electrizant” conceput de pianistul Bogdan Ota, în care se vor contopi...

Bogdan Ota revine la Cluj-Napoca
Locuri de muncă pentru tinerii care susțin licența și masteratul
De prin Cluj joi, 20 februarie 2025, 15:35

Locuri de muncă pentru tinerii care susțin licența și masteratul

Angajatorii din Cluj oferă locuri de muncă tinerilor care susțin în această perioadă examenele de licență și de masterat.   Economia...

Locuri de muncă pentru tinerii care susțin licența și masteratul
De prin Cluj joi, 20 februarie 2025, 12:22

De mai bine de 15 ani clădirea CSS Viitorul este tot în construcție

Construcția clădirii multifuncționale a Clubului Sportiv Școlar Viitorul, care are în dotare un bazin de înot și o sală de sport, avansează...

De mai bine de 15 ani clădirea CSS Viitorul este tot în construcție
De prin Cluj joi, 20 februarie 2025, 10:12

Târg numismatic la Casa de Cultură a Studenților

O nouă ediție a Târgului de Numismatică, Ediția a II-a are loc sâmbătă, 22 februarie, între orele 08.00 – 15.00, în Sala...

Târg numismatic la Casa de Cultură a Studenților
De prin Cluj miercuri, 19 februarie 2025, 14:32

Eveniment la cafenea: ”Am fost doctor la eschimoși”

”Un clujean la Cercul Polar: am fost doctor la eschimoși” este titlul unui eveniment programat joi, 20 februarie, de la ora 19.00, la cafeneaua...

Eveniment la cafenea: ”Am fost doctor la eschimoși”
De prin Cluj miercuri, 19 februarie 2025, 12:17

Cea mai modernă fabrică de hidrogen din România se construiește la Cluj

Cluj-Napoca va avea cea mai modernă fabrică de hidrogen din România.   Consiliul Local a aprobat studiul de fezabilitate privind construcția...

Cea mai modernă fabrică de hidrogen din România se construiește la Cluj