Fundația pasajului suprateran din Oșorhei prinde contur | FOTO
Alte șapte pasaje rutiere și șase pietonale, în faza de proiect!
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 12 martie 2025, 13:22
Lucrările la pasajul suprateran din Oșorhei, de deasupra sensului giratoriu amplasat la intersecția DN1, Centura Oșorhei și drumul spre localitatea Fughiu, avansează conform graficului stabilit.
Până în prezent, au fost turnați toți cei 24 de piloți, parte a fundației pasajului, care include două culei (elemente solide din beton ce acționează ca bază de sprijin) și patru pile intermediare (coloane de beton care ajută la distribuirea uniformă a greutății). Lucrările la pasaj au început efectiv în 24 februarie 2025.
Constructorii au realizat forajele piloților, au introdus armătura și au turnat betonul. În acest moment se desfășoară lucrările de cofrare și armare a fundațiilor celor două structuri, iar după finalizarea acestor etape, urmează betonarea. Tot în această perioadă vor începe lucrările de săpături la culeea nr. 2, situată spre Oșorhei, și la pila nr. 4. În paralel, pe partea dreaptă a drumului, în direcția Cluj – Oșorhei, s-a amenajat un canal de beton deschis pentru scurgerea apelor pluviale.
Noul pasaj va avea o lungime totală de 402 metri (incluzând rampele) și o lățime de 10 metri, cu două benzi de circulație. Durata prevăzută pentru execuție este de 10 luni.
Trafic deviat
„Pentru a putea realiza lucrările într-un ritm susținut, vă reamintim că traficul rutier a fost deviat din sensul giratoriu pe o bretea special amenajată care leagă centura Oșorhei, prin viraj la dreapta, de DN 1, pe direcția spre Aleșd. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 8 ianuarie. Între 8 ianuarie și 24 februarie a fost amenajată breteaua specială”, a precizat Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor..
Valoarea contractului este de 28.236.923,35 lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene, prin Programul Regional Nord-Vest 2021 – 2027.
Alte 7 pasaje rutiere și 6 pietonale
Consiliul Județean Bihor derulează un amplu program de infrastructură, ce include construcția a șapte pasaje rutiere și șase pietonale.
Unul dintre acestea, un pasaj subteran, este în etapa de licitație și va fi amplasat la intersecția străzilor Oneștilor și Tudor Vladimirescu din Oradea. Procedura a fost contestată și este în evaluare. Alte patru pasaje (unul subteran și trei supraterane) sunt în licitație și urmează să fie construite pe principalele rute de ieșire din Oradea către Arad (DN79), Cluj (DN1) și Satu Mare (DN19).
Totodată, în cadrul proiectului Trenului metropolitan, sunt prevăzute două pasaje rutiere pentru a evita intersecțiile cu liniile feroviare. Unul dintre ele va fi construit peste calea ferată Oradea – Sânmartin – Băile Felix, pe Centura Oradea, iar celălalt va fi realizat pe sub Podul CFR și Centura Oradea, și va avea rolul de a devia traficul de pe strada Cazaban spre Sântandrei (strada Bujac).
Pe lângă pasajele rutiere, sunt planificate și șase pasaje pietonale. Două dintre acestea sunt subterane și sunt în licitație: unul va conecta centrele comerciale ERA Shopping City și Oradea Shopping Center, iar celălalt va subtraversa Calea Aradului în zona magazinului Dedeman.
Pentru alte patru pasaje pietonale, documentația este în curs de elaborare. Cele patru pasaje vor fi construite pe sub Centura Oradea, la intersecție cu DN76 (1), la ieșirea din cartierul Nufărul spre Sânmartin (lungime: 42 metri); (2) cu strada Apateului (lungime: 58 metri); (3) cu strada Czaran Gyula, în zona din spatele magazinului Hornbach (lungime: 59 metri) și (4) în zona Arenei Sportive (lungime: 90 metri).
Fiecare pasaj va avea o lățime de patru metri, cu scări, lifturi și rampe de acces.
Crina Dobocan
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebook, twitter și instagram.